Розділи сайту
Асистент вчителя
 

Що таке інклюзивне навчання?

Поширеною є думка, що інклюзивне навчання - це лише навчання дітей із певними діагнозами, захворюваннями, зокрема й з інвалідністю, у класах загальноосвітніх закладів освіти. Проте ця думка є хибною. Закон України «Про освіту» визначив поняття особи з особливими освітніми потребами. Це «особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту».

До категорії таких осіб можуть підпадати не тільки учні з інвалідністю, а й внутрішньо переміщені особи, діти-біженці та діти, які потребують додаткового та тимчасового захисту, особи, які здобувають спеціалізовану освіту та/або можуть прискорено опанувати зміст навчальних предметів, учні з особливими мовними освітніми потребами. Зараз МОН розробляє чіткий перелік осіб з особливими освітніми потребами. Інклюзивне навчання полягає в тому, що в звичайному класі вчаться звичайні діти, просто деякі з них вчаться трохи по-іншому.

 

Обов'язки асистента вчителя

Організаційні:

-                    допомагає в організації навчання в класі чи групі з інклюзивним навчанням;

надає допомогу учням/вихованцям з ООС в організації робочого місця;

-                    проводить спостереження за дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей, здібностей, інтересів та потреб;

-                    допомагає концентрувати увагу, сприяє самоконтролю учня;

-                    забезпечує разом з іншими працівниками здорові та безпечні умови освітнього процесу та праці;

-                    веде встановлену педагогічну документацію.

Навчально-розвивальні:

-                    співпрацюючи з учителем/вихователем, надає освітні послуги, спрямовані на задоволення освітніх потреб учнів;

-                    здійснює соціально-педагогічний супровід дітей з ООП, дбає про професійне самовизначення та соціальну адаптацію;

-                    сприяє розвитку дітей з ООП, поліпшенню їхнього психоемоційного стану;

-                    стимулює розвиток соціальної активності дітей, сприяє виявленню та розкриттю їхніх здібностей, талантів, обдарувань;

-                    створює освітні ситуації, атмосферу оптимізму та впевненості у своїх силах і майбутньому.

Прогностична: на основі вивчення актуального та потенційного розвитку дитини бере участь у розробленні індивідуальної програми розвитку.

Консультативні:

-                    постійно спілкується з батьками, надаючи їм необхідну консультативну допомогу;

-                    інформує членів команди супроводу та батьків про досягнення учня.

До слова, асистент вчителя - це людина, яка супроводжує учня не лише у навчальному процесі, але й постійно моніторить стан розвитку дитини, рівень засвоєння знань та інформує про це оточення - батьків, педагогів тощо.

Асистент учителя має бути єдиною командою з вчителем: постійно контактувати між собою, обмінюватися інформацією і намагатися знайти ті підходи, які допоможуть дитині засвоїти навчальний матеріал.

Поради батькам дітей з ООП!

·                   Усвідомте, що виховання та навчання дитини з особливими потребами - це довготривалий,  складний процес, що потребує Вашого уміння, терпіння, знання.

·                   Навчіться давати інструкції: вони повинні бути короткими, не більше 3-4  слів. В іншому разі дитина просто «виключиться» і не почує Вас.

·                   У взаєминах з дитиною не допускайте «вседозволеності», інакше дитина буде маніпулювати Вами. Чітко визначте і обговоріть з дитиною, що можна, а що не можна робити вдома, в навчальному закладі.

·                   У повсякденному спілкуванні з дитиною із особливими потребами уникайте різких заперечень, тому що такі діти є імпульсивними і відразу ж відреагують на заборону непослухом або моральною агресією. В цьому випадку треба говорити з дитиною спокійно і стримано, бажано дати можливість вибору.

·                   Старанно, своєчасно виконуйте побажання і завдання педагогів. Не нехтуйте порадами педагогів щодо необхідності консультування та лікування у лікарів- фахівців.

·                   Намагайтеся щоденно закріплювати завдання, по можливості, в ігровій формі. Допомагайте дитині, але не виконуйте завдання за неї.

·                   Якщо дитина втомилася - дайте їй невеликий відпочинок, або займіть її іншою діяльністю.

·                   Не відгороджуйте дитину від обов'язків і проблем. Вирішуйте всі справи разом з нею.

·                   Частіше розмовляйте з дитиною. Пам'ятайте, що ні телевізор, ні інтернет не замінять їй Вас.

·                   Не обмежуйте дитину у спілкуванні з ровесниками.

·                   Звертайтеся до родин, у яких є діти. Передавайте свій досвід і переймайте чужий.

·                   Для підняття самооцінки, віри дитини в свої можливості - хваліть її за успіхи і досягнення, навіть самі незначні.

·                   Не вимагайте від дитини більшого, ніж вона може.

·                   Пам'ятайте, що дитина коли-небудь подорослішає і їй доведеться жити самостійно. Готуйте її до самостійного життя. Говоріть з нею про майбутнє.

 

Звіт щодо проведення декадника інклюзивної освіти в КЗ «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 22 ВМР»

Відповідно до плану роботи КЗ «ЗОШ І-ІІІ ступенів №22 ВМР» на 2020/2021 навчальний рік проведено декадник інклюзивної освіти, який проходив з 14.12.2020 р.  по 19.12.2020 р., під девізом «Рівний рівному». У  рамках тижня вчителі, асистенти вчителів, учні та батьки ознайомилися з принципами та завданнями інклюзивного навчання, методами виховання у школярів почуття добра, милосердя, чуйності  до дітей з особливими освітніми потребами.

Учні школи були задіяні у різноманітних заходах, метою яких було розширити свої знання про поняття «людина з особливими освітніми потребами». Протягом тижня було проведено:

-                    інформаційну онлайн-хвилинку «Людина - неповторна особистість»;

-                    інтерактивні презентації «Друзі з особливими потребами»;

-                    створення плакату «Кожна людина унікальна»;

-                    інформаційну хвилинку «Можливості - обмежені, здібності - безмежні»;

-                    майстер-клас «Адаптація освітнього середовища та навчальних матеріалів відповідно до індивідуальних особливостей та розвитку дітей з ООП».

Тиждень видався надзвичайно цікавим та насиченим.